Tjekliste: 5 hyppige fejl, du bør undgå i din pressemeddelelse

Pressemeddelelser er stadigvæk en god indgangsvinkel, når din virksomhed skal eksponeres i medierne. Det betaler sig dog at være skarp, når nye produkter eller tjenester skal ud til et større publikum


Jeg har været så heldig at sidde på "begge sider af hegnet". Jeg modtager hver dag bunkevis af pressemeddelelser i min indbakke, og sørger samtidig også for produktion og afsendelse af mange pressemeddelelser på vegne af mine kunder.

Nedenstående 5 fejl er baseret på mine egne erfaringer.

  1. Din pressemeddelese er for lang! Husk at fatte dig i korthed! Journalister har travlt - de har ikke tid til at læse flere tætskrevne sider. Derfor: Hele teksten plus evt. ekstra oplysninger skal kunne være på én A4 side.
  2. Din pressemeddelelse indeholder for mange historier! Pressemeddelelser bør optimalt kun indeholde én historie - og kun én! Du har sikkert en masse fortræffeligheder, du gerne vil fortælle om din virksomhed. Men vent lige! Koncentrer dig om den ene gode historie lige nu - og lad kun denne historie være budskabet. Modstå fristelsen for at fylde en masse ekstra historier og indgangsvinkler - det mudrer budskabet og svækker dét, du gerne vil fortælle.
  3. Din pressemeddelese har en svag indledning! Vær skarp! Hvad handler historien egentlig om. Nyheden skal være helt i toppen. Forestil dig pressemeddelelsen som en trekant. En skarp vinkel. Den skarpe ende - nyheden - skal være spidsen i toppen.
  4. Din pressemeddelelse mangler de fem h'er! De fem H'er er en klassisk huskeliste for alle journalister, når de skriver deres artikler. Og du gør klogt i også at huske de fem H'er, når du skriver din pressemeddelelse. De fem H'er er: Hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan. Er alle disse fem spørgsmål besvaret i din pressemeddelelse, så har du med stor sandsynlighed alt det væsentlige med i teksten.
  5. Din pressemeddelelse mangler foto! Pressemeddelelser bør allerhelst udsendes med mindst ét foto vedlagt! Billeder er det første, der fanger læserens blik, og vil derfor styrke dit budskab, når din pressemeddelse havner i spalterne. Husk også, at mennesker er det bedste motiv. Så vær ikke bange for at sende foto af dig selv, medarbejdere eller kunder sammen med pressemeddelelsen.

Med omtanke kommer du langt, når du forbereder at udsende en pressemeddelelse. Energien og ressourcerne er bedre brugt ved at få tingene gjort rigtigt fra starten.

Har du brug for hjælp til dine pressemeddelelser? Så kan jeg sagtens hjælpe. Kontakt mig på tlf. 2210 8699 eller mail til pressecentrum@mac.com
blog comments powered by Disqus